Niets zo veranderlijk als gebruikers van applicaties en websites. Wat is op dit moment in de mode? Welke rol spelen belangrijke technische ontwikkelingen? We zetten de belangrijkste trends voor 2020-2021 op een rij.
De afgelopen jaren is er nogal het een en ander gebeurd op het gebied van UX (user experience) en UI (user interface) van websites en applicaties. Gebruikers op mobiele apparaten verwaarlozen kan echt niet meer en mobile first is de norm. Intussen zijn gebruikers er niet geduldiger op geworden en willen ze snel een taak uitvoeren op een site of in een app. Maar hoe belangrijk functioneel design ook is, bedrijven willen ook opvallen en met die wow-factor indruk maken op gebruikers. Slimme tools en verbeterde technologie maken dat mogelijk.
Geanimeerde illustraties
Toch maar weer zo’n stockfoto? Een illustratie van eigen hand geeft een app of site veel meer een persoonlijk stempel. Minder kil en menselijker.
Met een subtiele animatie vestig je gemakkelijk de aandacht op een specifiek onderdeel of op een product. Animaties passen ook perfect in de storytelling-trend: vertel het verhaal achter je merk of product en illustreer het op jouw unieke wijze.
3D-graphics
Niet iedereen kan het en wil je het goed doen, dan kost het enorm veel werk, maar 3D-graphics zijn wel een uitstekend middel om echt op te vallen. Dankzij verbeterde tools en mogelijkheden in webbrowsers wordt het steeds eenvoudiger écht overtuigende 3D-graphics te maken. Het is dé manier om een product op een echt interactieve manier te presenteren.
Augmented reality
De belofte van augmented reality (AR) wordt langzaam maar zeker ingelost. Er komen steeds betere voorbeelden en fabrikanten maken het makkelijk om AR-toepassingen te ontwikkelen (Apple heeftARKit, Google heeftARCore). AR maakt het mogelijk producten op de tablet of telefoon te laten zien alsof ze in de woonkamer of het kantoor staan. Ook voor trainingen heeft AR zijn waarde al ruimschoots bewezen.
Virtual reality
Al tientallen jaren geleden werd geëxperimenteerd met UI’s in virtual reality (VR). Zonder succes. Mensen hadden er geen behoefte aan en de technologie was niet klaar voor iets wat op een echte VR-ervaring leek. Langzaam begint dat te veranderen. De game-industrie loopt zoals zo vaak ook hier voorop en de verwachting is dat de trend langzaam maar zeker doorzet. Sinds de coronacrisis hebben we meer behoefte om elkaar te ontmoeten in een virtuele omgeving in plaats van een blik in elkaars thuiskantoor. Een beursvloer, café of concertzaal in VR, nooit was de interesse in virtuele omgevingen zo groot.
Creatief scrollen
Van links naar rechts of van boven naar beneden… Het is wat saai. Er zijn creatievere manieren om een logo, een productafbeelding of een onderdeel van een site of app te laten scrollen. Houd er wel rekening mee dat het geduld van je gebruiker beperkt is en dat het niet ten koste gaat van het gebruiksgemak.
Terugkeer van skeuomorf design
Jarenlang was skeuomorf design de trend. Onderdelen zagen eruit als bestaande objecten, wat de herkenbaarheid vergrootte. Een paar jaar geleden leek daar ineens een einde aan te komen. Flat design werd de trend. Dat zorgde voor een grotere schaalbaarheid en kortere laadtijden. Dankzij snellere chips en grotere schermen lijken de voordelen van flat design minder groot en is skeuomorf design weer aan een opmars bezig.
Dark mode
iOS en Android maar ook Windows en MacOS hebben sinds een paar jaar een dark mode – donkere achtergrond – en steeds meer makers van apps gaan daarin mee. Veel gebruikers vinden het minder belastend voor hun ogen, het kan het batterijgebruik van apparaten beperken en je laat ermee zien dat je de trends haarfijn aanvoelt.